Saturday, December 3, 2011

JANGAN MENANGIS UNTUKKU


-Episod 1- 



Kepala aku kian berdenyut. Sakitnya hanya tuhan yang tahu. Aku pasrah akan dugaan yang tidak tertanggung ini, ya Allah. Mungkin ini adalah pengubat bagi segala dosa-dosaku yang lalu. Wajah tiap ahli keluarga kelihatan sayu. Ibu dan ayah sentiasa bergilir-gilir menjagaku di sisi. Bibir mereka tak pernah lekang membacakan kalamullah. Wajah adik-adik yang masih perlukan belaian dan gurau senda seorang kakak kelihatan pudar dengan senyuman. Ah, maafkan kakak, adik-adikku. Mungkin masa kakak di dunia ini sudah tiba dipenghujungnya.
"Liya."
Aku mengalihkan pandangan ke wajah ibu. Sejuk pandangannya biarpun sayu.
"Liya sudah khabarkan keadaan Liya pada Damia dan Hakim?"
Aku terdiam mendengarkan kata-kata yang terpacul dari mulut ibu. Sungguh, aku tak berdaya ingin bertemu mereka. Aku tak mahu menambahkan kesengsaraan di jiwa mereka.
"Liya."
Aku memandang lagi wajah ibu..
"Liya sudah khabarkan pada Razlan akan keadaan Liya?"
Sekali lagi aku terdiam. Bukan aku tidak sudi mengkhabarkan keadaanku pada sahabatku itu, cuma aku tidak tegar melihat air matanya dia buat kali terakhir. Sedangkan perkahwinan aku dan Hakim sudah meracik-racik hatinya, apatah lagi dengan penderitaanku ini yang pasti akan menambahkan kesedihan lagi.

Ah! Bagaimana agaknya keadaan Razlan? Sudah lama tidak aku ketemu dengan jejaka itu. Aku harap dikau sedang berbahagia di luar sana... Maafkan aku, Lan. Mungkin cinta luhur kau bukan ditakdirkan menjadi milik aku.

Damia, walau apa pun yang berlaku, kau tetap sahabat aku dunia dan akhirat. Aku tak pernah salahkan kau. Cuma mungkin kehadiran aku tidak kena pada masanya. Aku tak mungkin akan rampas kedudukan cinta kau di hatinya tapi aku minta cuma sekelumit cintanya untukku. Cukuplah untuk terus berdiri di sisinya sepertimana selayaknya aku.

Abang, terima kasih kerana pernah memberikan peluang untuk Liya menikmati manisnya cinta. Biarpun mungkin tidak mampu abang berikan sepenuhnya cinta untuk Liya, cukuplah walaupun hanya sedetik lebih. Liya bersyukur, bang.

“Ibu, kepala Liya sakit sangat la, ibu.”
“Sabar, sayang. Liya rehatlah dulu. Jangan banyak berfikir. Nanti kita sembang lagi ya, nak.”
Aku sekadar mengangguk perlahan. Lalu, mata ku pejam erat.

‘Ya Tuhan, berilah aku peluang untuk mengecapi mimpi yang indah. Semoga ia dapat mengurangkan kesakitan diri ini. Semoga ia mampu menghapuskan dosa-dosa hamba-Mu yang lalu ini. Amin.’


*********************************


Aku, Hakim, Damia dan Razlan berkawan baik sewaktu sama-sama mengejar ilmu yang tidak berpenghujung. Namun, keakraban Damia dan Hakim sudah aku dan Razlan maklumi. Pastinya ada bunga-bunga cinta di hati mereka. Namun aku dan Razlan hanya mendoakan kebahagiaan mereka. Bagaimana pula antara aku dan Razlan? Eh, kami hanya bersahabat baik. Tidak pernah sekalipun antara kami meluahkan perasaan. Mungkin kami hanya layak menjadi sahabat selama-lamanya.

Masih teringat lagi bagaimana keakraban kami bermula. Aku dan Hakim ditugaskan untuk membuat tugasan bersama. Bukan sekali, tapi berkali-kali hinggakan keserasian antara kami wujud tanpa sedar. Bagaimana pula dengan Damia dan Razlan? Begini kisahnya...

 “Hello, Akim. Aku dah print assignment Dr. Kamilah tu. AKu on the way nak ke bilik dia ni.”
“Haa..ye la...nanti aku tunggu kat tempat biasa.”
“Ye la. Membebel la pulak Hakim Mahkamah.....aaaarrrggghhhh!!!!!”
Handset ditangan terpelanting kea rah lopak air.
“Assignment aku....”
Aku hanya mampu melihat assignment yang dah tak de rupa dek jatuh ke dalam lopak air bersama dengan handset.
“Errr...saudari...”
Aku memandang ke arah suara itu.
‘Siapa pulak yang Allah hantarkan pada aku ni...?’
“Err...saudari, maaf la. Ni assignment saudari ke?”
Aku hanya mengangguk.
“Err...nanti saya tolong saudari printkan semula assignment tu. Pendrive ade tak?”
Angguk lagi.
“Jom ikut saya.”
“Err.....? aku melihat ke arahnya. ‘Takkan nak suruh aku bonceng motor ngan dia? Perlu ke?’
“Eh, saudari, saya bukan nk ajak saudari naik motor skali ngan saya, tapi saya nk simpan motor cabuk saya ni kat situ.”
“Err..hehehe...okey.” Alamak, terkantoi la sudah. Malu!

Usai mencetak assignment itu, Razlan terus membayar dan menyerahkannya padaku. Lantas, aku mengambilnya dan bergegas ke bangunan fakulti Pengurusan untuk menghantar assignment itu. 10 minit berlalu. Akhirnya, selesai sudah assignment ini. Lalu, tangan membuka beg sandang lalu mencari handset flip yang dihadiahkan dari ayah.
“Err... mana handset aku? Pergi kelas tadi aku bawak, then masa nak hantar assignment ni aku tipon Hakim Mahkamah, then oppss..!”
Aku tersentak bila bahu aku ditepuk dari belakang.
“Saudari, saudari cari ini ke?”
Aku menoleh ke belakang. Handset aku berada ditangannya. ‘Bagaimana...’
Aku memandang dia dengan wajah yang pelik.
“Err.. handset saudari...”
“Liya. Panggil saya Liya.”
“Okey, handset Liya saya jumpa dalam lopak air tadi.”
“Alamak. Saya terlupa la. Macam mana saya nak call Hakim?”
“Muhammad Hakimmul Fattah ke?”
“Ya. Macam mana awak kenal dia?”
“Oh, siapa la yang tak kenal si Hakim tu. Eh, awak pakai la handset saya dulu. Handset awak ni biar saya repair. Sementara tu, awak pakai handset saya dulu,key.”
Razlan mengeluarkan simcard dari handset aku lalu dimasukkan ke dalam handsetnya. Lalu, dihulurkan pada aku. ‘Dah tu, dia nak pakai handset ape?’
“Awak jangan risau. Saya ada IPad.”
Oh.
“Eh, awak call Hakim dulu. Nanti dia risau pulak.”
Lantas, nombor Hakim aku dail.
“Assalamualaikum. Kau ni cuba bagi salam salam dulu.”
“Iye, nanti aku cerita la kat kau apa yang berlaku sepanjang perjalanan aku.”
“Aku dah hantar pun assignment tu”
“Okey. Tunggu aku kat situ. 10 minit lagi aku sampai.” Panggilan aku tamatkan. Wajah Razlan aku pandang.
“Okey la, Razlan, thanks, ya awak tolong saya tadi.”
“Oh, tak pe. Salah saya jugak. Eh, awak kenal saya?” Aku hanya tersenyum.
“Siapa la yang tak kenal pendebat terhebat di kampus ini. Bakal peguam terkenal, bukan.”
Kami hanya ketawa.
“Eh, jom. Hakim dah tunggu saya kat cafe.”
“Okey, jom.”

Begitulah perkenalan itu berlaku. Dari kemalangan kecil, mambaiki telefon yang rosak, hinggalah berkongsi pendapat. Bak kata Hakim, si Razlan ni seorang yang baik. Memang aku akui kebaikannya. Eh, bagaimana pula dengan Damia ye?


*************************************

Suatu petang, aku dan Hakim duduk berbincang di pondok berdekatan dengan tasik. Kelihatan, ramai lagi mahasiswa-mahasiswa yang sedang menela’ah pengajian. Tak kurang juga sedang ‘menelaah cinta’.

“Pizza hut delivery.”
Aku tersentak. Pizza hut delivery? Di tasik? Aku menoleh ke arah Pizza hut deliver itu.
“Kau order Pizza hut ke, Hakim?”
“Weh, tak de maknenye. Buah hati kau kot?”
“Banyak la buah hati. Hati aku x berbuah lagi. Awek kau la kot.”
“Tak de maknanya si Risha nak hantar Pizza kat aku. Mintak Pizza, ade la.”
“Weh, sudah-sudah la tu ebrtekak. Aku kawinkan korang ni baru tau.”
Aku menoleh ke arah Pizza hut deliver.
“Ceh, Razlan!”
Hakim dan Razlan hanya ketawa.
“Aku nak join korang, kalau korang tak kisah.”
“Kalau ade Pizza ni, aku sememangnya tak kisah. Perut kosong aku tadahkan. Tapi, si Liya, ko kene Tanya sendiri la.” Razlan menoleh ke arah aku. Aku sekadar mengangkat bahu, tanda tidak kisah akan kehadirannya.
“Wokey, memandangkan korang tak kisah...”
Tiba-tiba, handset Razlan bordering.
“Hello. Ye, aku ade kat tasik la... Takde maknanya nak dating... kau datang la sini...kejap-kejap...”
“Liya, Hakim, aku de hal sikit ngan coursemate aku. Kitorang nak bincang kat sini, boleh tak? Kejap je.”
“Wokey, no problem.”
“Haa, Damia. Kau dating sini...aku tunggu kat sini...kau bawak la apa yang patut... kau bawak Act skali,k.. Ok, bye.”

Damia, juga pelajar dari jurusan undang-undang. Satu kelas dengan Razlan. Dari pondok itulah keakraban kami terbina. Damia dan Razlan adalah debate partner yang paling serasi dan sering digandingkan tiap kali ada tugasan bersama.

No comments: